Nasi Ayam Klasik Studio6

Bismillahirrahmanirrahim

Kali pertama, ikut aje resipi campur aduk dari internet (terima kasih atas perkongsian resipi anda), ditambah dengan tunjuk ajar dari jauh oleh kawan sekolah, Norrul 'Ain.

Kali kedua memasak ni dah yakin nak tokok tambah resipi ni dan jadikannya resipi Nasi Ayam Klasik Studio6. Pendekkan cerita, dikongsi bahan-bahan dan tatacara masakannya.

Hidangan untuk abah, ibu dan Muiz.
Jangkamasa memasak : tiga jam (beginner kannnn)

Bahan-bahan:

Sup
bawang putih ] cincang kasar
halia ] cincang kasar
serai ] cincang kasar
rempah sup

Nasi
bawang putih
bawang besar
halia
air rebusan ayam
kunyit serbuk/pewarna kuning
garam

Sambal kicap
4 ketul peha ayam atau mana-mana bahagian ayam yang disukai yang dah direbus.
kicap pekat manis ABC
kicap lemak manis kipas udang/ mana-mana dark soy sauce
sos cili
bawang putih ] kisar
garam
gula

Sambal merah
bawang putih
tomato
lada kering yang dah dikisar/cili boh
garam
gula
cuka/sedikit jus limau
air panas
sos cili

Tatacara masakan:

1. Rebus ayam yang dah dibersihkan dengan semua bahan sup,kecuali jgn masukkan rempah sup. Rebus lelama sampai empuk.

2. Ayam yang dah empuk, diangkat dan ditoskan. Asingkan dalam dua mangkuk air rebusan untuk masak nasi. Masukkan rempah sup dalam baki air rebusan dalam periuk, tambahkan garam dan biar reneh pada api kecil.

3. Untuk nasi pula, basuh beras dan tos buang airnya. Dalam kuali, panaskan mentega, buh minyak sikit aje. Tumis bawang dan halia, masukkan dalam periuk nasi, masukkan serbuk kunyit atau pewarna kuning, beras, tuang air rebusan ayam tadi. tak cukup tambah air kosong/air paip bagi cukup sukatan macam masak nasi biasa.jangan lupa on suis rice cooker tu.

4. Ayam yang ditos tadi kita perap dengan sambal kicap. Asingkan siap-siap bahagian sambal kicap yang nak digunakan untuk perap ayam dan nak dihidang untuk makan dengan nasi nanti. Perap dalam 20-30 minit sementara tunggu oven dipanaskan (kata Norrul 'Ain). then, kita bakau ayam tu.

5. Untuk sambal cili, kisar semua bahan-bahan. Panaskan kuali, masak bahan-bahan kisar tu dengan api kecil hingga mendidih.

Dah siap pun.





Comments

Popular Posts